Cliëntenraad, blijf u verbazen!

11 oktober 2018

Tijdens de inspiratiedag ‘Focus op kwaliteit’ werden alle cliëntenraadsleden van Marente opgeroepen om zich te blijven verbazen. Neem niet alles voor gewoon aan, blijf kritisch en help Marente de zorg continu te verbeteren. Dat was de boodschap. Cliëntenraden zijn van onmisbare waarde om de kwaliteit van zorg voortdurend te verbeteren. Daarom werd deze dag op 10 oktober speciaal voor hen georganiseerd in Bernardus.

Onder het motto 'Blijf u verbazen!' gingen de cliëntenraadsleden op ontdekkingsreis in de wereld van kwaliteit in de zorg. Ze werden daarin begeleid door diverse sprekers zoals Nikolien van den Berg van Perspekt, managers Ingrid Parker en Susanne Rutten en dagvoorzitter Barbara Schildkamp. Een hoogtepunt was toch wel de ludieke voorstelling van toneelgroep Marijke Kots waarin de gekste, maar o-zo-herkenbare situaties in de ouderenzorg werden getoond.

Focus op kwaliteit
Het thema van de dag was ‘kwaliteit van zorg’, waarbij het erom gaat de zorg nóg beter en nóg persoonlijker te maken. Als cliëntenraadsleden zich blijven verbazen over de manier waarop met het thema kwaliteit in de zorg wordt omgegaan, zijn zij een belangrijke inspiratiebron voor het management. Het thema werd vanuit verschillende perspectieven bekeken. Zo werd de visie op persoonlijke zorg gedeeld vanuit het oogpunt van een cliënt, een mantelzorger en een manager. Koos Vogelezang schreef als mantelzorger in de tijd dat zijn vrouw nog leefde ‘Kronieken van het dagelijks leven in Bernardus’. Hij vertelde dat hoogstpersoonlijke zorg in hele kleine dingen zit. Zoals dat de wens die zijn vrouw ooit in de wensboom had gehangen (namelijk dat er meer geknuffeld mocht worden), vervuld werd. Of na werktijd nog een praatje maken met een bewoner die aangeeft daar behoefte aan te hebben. Een cliëntenraadslid vertolkte de rol van een bewoner met de ziekte van Alzheimer. Haar woorden: ‘Praat met mij en niet tegen mij en blijf zien wie ik was en niet alleen wie ik nu ben’, maakten indruk.

Op basis van alle input werden ideeën met elkaar gedeeld over hoe je als cliëntenraadslid kunt bijdragen aan het nóg beter en nóg persoonlijker maken van de zorg. Hier kwam onder andere uit naar voren dat de beste manier om kwaliteit te ervaren, is door naar woonafdelingen te gaan, te luisteren, te kijken en door te vragen. En als je iets signaleert wat beter of anders kan, doe er dan gelijk wat mee.
De cliëntenraadsleden waren het unaniem eens: het was een leuke en leerzame dag die voor herhaling vatbaar is!