Veel gestelde vragen

Het vinden en aanvragen van de juiste zorg kan een hele zoektocht zijn. Op deze site hebben we de informatie zo goed mogelijk weergegeven. Natuurlijk kan het zijn dat u nog vragen heeft. Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wilt u liever iemand persoonlijk spreken? Geen probleem. Onze klantenservice staat u graag te woord via 071 409 33 33 of info@marente.nl

Vragen over wonen in een van onze woonzorglocaties

Met wie kan ik overleggen of mijn vader of moeder in aanmerking komt voor wonen in een woonzorglocatie?

Onze zorgbemiddelaars adviseren u hier graag over. Zij bespreken de situatie van uw vader of moeder met u en samen bekijkt u welke mogelijkheden er zijn. Ook kunnen zij u helpen bij het aanvragen van de feitelijke indicatie bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). 

Heb ik een indicatie nodig om in een locatie van Marente te wonen?

Ja, u heeft een indicatie nodig. Lees er hier meer over

Betaal ik een eigen bijdrage voor verpleeghuiszorg?

Dat is afhankelijk van uw persoonlijke situatie, maar het is goed om daar wel rekening mee te houden. Lees meer over de kosten voor verpleeghuiszorg.

Kan ik alvast op de wachtlijst voor een woonzorglocatie naar keuze, ook al heb ik niet direct verpleeghuiszorg nodig?

Het antwoord op deze vraag verschilt van persoon tot persoon. Wilt u weten of het in uw situatie zin heeft om uzelf (alvast) op de wachtlijst te plaatsen, dan kunt u dat bespreken met een zorgbemiddelaar

Wat zijn de bezoektijden voor de locaties?

Op onze locaties gelden geen vaste bezoektijden zoals u die misschien kent van het ziekenhuis. U kunt naar eigen inzicht op bezoek komen bij uw naaste. Wij vragen u wel om rekening te houden met het dagritme van uw naaste en andere bewoners. En vanzelfsprekend sluiten locaties de deuren in de avond en nacht om veiligheidsredenen. Wilt u op een specifiek tijdstip op bezoek komen, overlegt u dit dan met het zorgteam. 

Zijn er wachtlijsten voor jullie locaties?

De exacte wachttijd voor onze locaties is afhankelijk van verschillende zaken. Bijvoorbeeld welke zorg u nodig heeft en naar welke locatie u wilt. Voor een goede indicatie van de wachttijd in úw situatie, neemt u contact met ons op.

Lees meer over wachttijden bij Marente. 

Kan ik op een locatie van Marente logeren (respijtzorg)?

Veel mensen kunnen lang thuis blijven wonen dankzij de hulp van een partner, kinderen of anderen. Als die mantelzorgers er tijdelijk niet zijn dan redt u het misschien niet meer alleen. U kan dan een tijdje bij Marente komen logeren. Dit wordt ook wel respijtzorg genoemd. Respijtzorg kan een oplossing zijn als uw partner zelf ziek wordt. Of als uw zorgzame kinderen op vakantie gaan. U komt dan een tijdje wonen in een woonzorglocatie van Marente waar alle zorg en ondersteuning aanwezig is.

Respijtzorg is mogelijk in locaties van Marente als daar op dat moment plek voor is. U kunt dit overleggen met een zorgbemiddelaar van Marente via 071 409 33 33. 

Vragen over thuiszorg

Hoe vraag ik thuiszorg aan?

Heel eenvoudig. U neemt contact op met de klantenservice van Marente (071 409 33 33 of info@marente.nl) en zij brengen u in contact met het wijkteam dat bij u in de buurt de thuiszorg verleent. 

Heb ik voor thuiszorg een indicatie nodig?

Ja, maar u hoeft deze niet vooraf aan te vragen. Zodra u bij Marente in zorg komt, maakt de wijkverpleegkundige een afspraak en stelt de indicatie op. 

Betaal ik voor thuiszorg een eigen bijdrage?

In de meeste gevallen wordt thuiszorg vanuit de zorgverzekeringswet bekostigd. Net als bij huisartsenzorg, betaalt u over thuiszorg dan geen eigen bijdrage of eigen risico. 

Er zijn situaties waarin u wel een eigen bijdrage moet betalen. Lees meer over kosten en indicatiestelling

Valt schoonmaken ook onder thuiszorg?

Nee, onder thuiszorg verstaan wij lichamelijke verzorging en (wijk)verpleging.  

Als u iemand nodig heeft voor het schoonhouden van uw huis, dan kunt u dit bij uw gemeente aanvragen. Bijvoorbeeld bij het Wmo-loket.  Ook is het mogelijk om een particuliere huishoudelijke hulp in te schakelen. 

Kan de thuiszorg meteen starten?

Of de zorg direct kan starten nadat u het heeft aangevraagd, is afhankelijk van verschillende zaken. Welke zorg heeft u nodig? Hoe acuut is de zorgvraag? Hoeveel ruimte heeft het wijkteam dat bij u in de buurt komt?

Wilt u weten hoe snel de zorg in úw situatie kan starten? Neem dan contact op met het wijkteam in uw buurt via de klantenservice van Marente: 071 409 33 33. 

Mijn vader of moeder begint vergeetachtig te worden. Is dat dementie? Moet ik thuiszorg inschakelen?

Vergeetachtigheid kan inderdaad het gevolg van dementie zijn. Overigens zijn er nog veel meer signalen die duiden op dementie. De huisarts kan bepalen of het daadwerkelijk om dementie gaat en kan de diagnose stellen.

Ook kunt u contact opnemen met de casemanager dementie. Zij begeleiden mensen met dementie én hun mantelzorgers tijdens het hele dementieproces. De casemanager kan u ook helpen met het kiezen en inschakelen van de juiste hulpverlening, zoals thuiszorg. 

Ik wil werken in de thuiszorg, heeft u vacatures?

Ja, Marente heeft diverse vacatures voor enthousiaste verzorgenden en (wijk)verpleegkundigen die in de thuiszorg willen werken. Kijk op www.werkenbijmarente.nl voor alle vacatures. 

Klachten

Ik wil een klacht indienen, hoe doe ik dat?

Wij doen ons uiterste best om u zo goed mogelijk te ondersteunen. Toch kan het gebeuren dat u niet helemaal tevreden bent. Dat horen wij graag van u.

Wij vinden het prettig als u uw ontevredenheid bespreekt met bijvoorbeeld de zorgverlener of de teamleider. Ook heeft u de mogelijkheid om uw klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris van Marente. 

Kwaliteit van zorg

Werkt Marente volgens het kwaliteitskader Verpleeghuiszorg?

Ja, dat klopt. Meer hierover leest u in dit document

Kan ik op de site iets lezen over hoe Marente de kwaliteit van zorg borgt?

Ja, dat staat hier beschreven. 

Doet Marente onderzoek naar de kwaliteit van zorg en de tevredenheid van cliënten?

Ja, we meten de kwaliteit met verschillende instrumenten. De tevredenheid van onze clienten meten wij door middel van ZorgkaartNederland. Lees meer hierover. 

Als de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd bij Marente is geweest, kan ik dan ergens de recente rapporten inzien?

Ja, de rapporten die de IGJ afgelopen jaar geeft opgesteld, publiceren wij op deze pagina

Lidmaatschap

Wat houdt het lidmaatschap in?

Met het lidmaatschap van Marente kunt u voordelig gebruik maken van diensten aan huis en deelnemen aan cursussen en activiteiten op het gebied van zorg, comfort en gezondheid. Ook kunt u deelnemen aan exclusief voor leden georganiseerde uitstapjes en ontvangt u 3x per jaar het magazine Thuis! Op vertoon van uw ledenpas krijgt u korting bij Vegro Thuiszorgwinkel, Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, Zorgverzekeraar Zilveren Kruis en diverse zwembaden en sportscholen.

Mijn adres is gewijzigd of mijn bankrekeningnummer. Hoe geef ik dit door?

Wijzigingen kunt u doorgeven aan Ledenservice Marente via telefoon 071  409 32 23 of per email ledenservice@marente.nl of via de post. Ons adres is Rijnsburgerweg 2, 2215 RA Voorhout.

Hoe kan ik mijn lidmaatschap beëindigen?

Uw Marente-lidmaatschap kunt u opzeggen bij Ledenservice Marente via telefoon 071 409 32 23 of per email ledenservice@marente.nl of via de post. Ons adres is Rijnsburgerweg 2, 2215 RA Voorhout. Doe dat wel minimaal één maand voor het einde van het kalenderjaar.

Ik wil een rolstoel lenen, hoe gaat dit in z’n werk?

Hiervoor kunt u contact opnemen met onze samenwerkingspartner Vegro Thuiszorgwinkel via telefoonnummer 0800 - 288 77 66.

Ik wil een cursus volgen, moet ik dan ook lid worden?

U kunt ook een cursus volgen zonder lid te zijn van Marente. U heeft dan geen recht op de ledenkorting.

Ik weet niet of ik lid ben, waar kan ik dit navragen?

U kunt tijdens kantooruren contact opnemen met Ledenservice Marente via tel. 071 409 32 23. Wij kijken dit voor u na.

Kunnen gezinsleden ook gebruik maken van het lidmaatschap?

Het lidmaatschap geldt voor een huishouden dus ook gezinsleden die op hetzelfde adres wonen kunnen gebruik maken van het ledenvoordeel.

Wordt het vervoer van en naar een uitstapje ook geregeld?

U moet zelf voor vervoer zorgen naar de locatie waar het uitstapje plaatsvindt. Dit kan onder andere met de regio taxi.