Een dagje mee met wijkverpleegkundige Tessa

Door weer en wind zien we ze gaan, op weg naar hun cliënten. Vraagt u zich ook weleens af hoe een dag van een wijkverpleegkundige eruitziet? Vandaag lopen wij mee met Tessa, wijkverpleegkundige bij wijkteam Hillegom-Noord. Tessa is 32 jaar en werkt vier jaar bij Marente. 

7.20 uur » We starten vroeg, al voor half acht zit het hele wijkteam aan tafel. Tessa heeft een paar dagen vrij gehad, dus eerst wordt er even bijpraat. Al snel gaan we over tot de orde van de dag, want we gaan zo de wijk in!

7.30 uur » De cliënten worden doorgenomen. Zijn er wijzigingen in medicatie? Zijn er bijzonderheden? Moeten we nog een keer naar een wond laten kijken? Of zijn er cliënten die geen zorg meer nodig hebben?

7.50 uur » Normaal fietst Tessa altijd, maar vandaag is het slecht weer en stappen we in de auto.

8.00 uur » We komen binnen bij de eerste cliënt. Tessa helpt met het aanreiken van haar medicatie. We kletsen over het afstuderen van haar kleindochter en gaan door naar de volgende cliënt.

8.20 uur » Mevrouw Zwart staat ons op te wachten in de deuropening. Meneer en mevrouw Zwart zijn beiden 87 jaar oud. Mevrouw is een uitstekende mantelzorger en met de hulp van Marente kan het echtpaar goed zelfstandig blijven wonen. Tessa leest in de Marente zorgmap wat er de afgelopen dagen is gebeurd. Daarna behandelt ze de wond van meneer, verzorgt ze zijn stoma en geeft ze hem persoonlijke verzorging. Zo is hij helemaal klaar voor zijn afspraak in het ziekenhuis later deze ochtend.

 

» TESSA OVER THUISZORG: “In de thuiszorg bekijken we de hele situatie van de cliënt, niet alleen het bestaande probleem. We willen nieuwe problemen preventief aanpakken. Denk aan zaken als het ontbreken van mantelzorg, of niet meer zelf boodschappen of het huishouden kunnen doen. Immers, iemand die geen boodschappen meer kan doen en dit niet op een andere manier kan oplossen, heeft geen eten in huis. We helpen dan bijvoorbeeld met het aanmelden van de cliënt bij een welzijnsorganisatie, of het aanvragen van zorg via de WMO. We kijken naar het totaalbeeld.” 

9.45 uur » Op naar mevrouw Vermeer*. Zij heeft verschillende wonden op haar onderbenen en deze worden nauwkeurig verzorgd door Tessa. Het lijkt erop dat de wonden slechter worden. Tessa maakt een foto met behulp van de beveiligde Wound monitor app.

10.15 uur » We worden vriendelijk binnengelaten door mevrouw Van der Lip: “Wil je heel duidelijk in het artikel schrijven dat Tessa een absolute topper is?” Tessa gaat naast meneer Van der Lip op bed zitten ze praten bij over hoe het nu gaat. Meneer krijgt de nodige stomazorg en gaat lekker onder de douche.

10.45 uur » Tessa kijkt even in het systeem wat de adresgegevens zijn van de volgende cliënt. We rijden door naar meneer Assendelft.

11.00 uur » De partner van meneer Assendelft is blij dat we er zijn. Het gaat niet goed en Tessa bespreekt of het misschien beter is als hij naar een revalidatiekliniek gaat. Vandaag komt de huisarts en dan wordt deze mogelijkheid ook met meneer Assendelft besproken. Tessa verzorgt zijn wond en wast hem. We praten even na terwijl Tessa de map werkt.

12.15 uur » De ochtend is voorbij gevlogen! Tijdens de lunch bespreekt Tessa de nodige zaken met junior wijkverpleegkundige Saskia. Bij ieder bezoek probeert Tessa overzicht te krijgen over de situatie op dat moment. Ze bekijkt dan per situatie of de zorg die Marente biedt nog passend is. Wijkverpleegkundigen werken nauw samen met andere zorgverleners, zoals huisartsen, apothekers en diëtisten. In de middag is er ruimte om met hen te overleggen.  

13.00 uur » Tessa gebruikt de middag ook voor het verwerken van de nieuwe aanmeldingen van cliënten die thuiszorg nodig hebben. Tessa bezoekt deze cliënten om de benodigde zorg te bespreken en stelt aan de hand hiervan een indicatie voor de zorgverzekeringswet. Deze zorg valt onder de basisverzekering. 

16.00 uur » Voldaan sluiten we deze dynamische dag af.

* Vanwege privacy zijn andere namen gebruikt. 

Tessa: "Zorg is een continu proces van het signaleren van gezondheidsproblemen, evalueren en aanpassen van zorg. Het is ook altijd nodig om kritisch te blijven kijken naar de zorg die we verlenen en waarom we die zorg verlenen. We proberen de cliënten te stimuleren zo veel mogelijk zelf te blijven doen. Het dichtknopen van een overhemd is een goede oefening voor de fijne motoriek van de handen, ook al gaat het niet zo snel."