Beeldzorg, persoonlijk en altijd dichtbij

Beeldzorg, tenzij. Dat is het motto van Marente. Sinds 2015 biedt Marente beeldzorg en inmiddels is het niet meer weg te denken uit de dagelijkse zorgverlening. Met beeldzorg kunnen cliënten zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen in hun eigen vertrouwde omgeving. De ervaringen zijn positief. Ook Ton van Golverdingen (65) en Riet Uljee-Kret (95) ontvangen dagelijks beeldzorg en zijn enthousiast.

Tekst: Susan Moeke
Fotografie: De Beeldredacteur, Martine Goulmy
Thuis! januari 2023

180 graden gedraaid

Al een paar jaar ontvangt Ton van Golverdingen (65) uit Rijnsburg dagelijks beeldzorg. ‘Ik vind het fantastisch en zou niet zonder kunnen.’ Ruim 10 jaar geleden kreeg Ton totaal onverwachts een beroerte (TIA) tijdens een vakantie met zijn vrouw Jannie in Griekenland. ‘Van het ene op het andere moment stond mijn leven stil. Ik was super actief, nog volop aan het werk en stond midden in het leven. Ineens kon ik niets meer en is mijn leven 180 graden gedraaid. Ik zat in een rolstoel, kon totaal niet lopen en niet meer praten.’ Eenmaal terug in Nederland volgden vele onderzoeken maar een oorzaak werd niet gevonden.

Intensieve revalidatie

Ton bleef instabiel. ‘Totdat ik na een half jaar bij de juiste arts terechtkwam. Hij constateerde dat een hoop tijd verloren was gegaan en ik moest onmiddellijk starten met een revalidatietraject. Twee jaar lang heb ik vijf dagen per week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat intensief gerevalideerd. Ik kwam iedere avond gebroken thuis maar het heeft me ontzettend veel gebracht. Mijn gezin en vrienden hebben me erdoorheen gesleept. Ondanks bepaalde beperkingen, kon ik op een gegeven moment weer vooruit kijken. Helaas kreeg ik er onverwachts de ziekte van Parkinson bij.’

'Van het ene op het andere moment stond mijn leven stil.'

Digitale zorg

Marente verleent persoonsgerichte zorg thuis met de inzet van digitale hulpmiddelen zoals automatische medicijndispensers. Beeldzorg is onderdeel van dit bredere digitale zorgaanbod. Meer informatie over beeldzorg? Neem contact met ons op via beeldzorg@marente.nl of 071 409 33 33

Ledenmagazine Thuis!

Het volledige magazine Thuis! lezen? Word lid van Marente en ontvang ‘m thuis!

     Beeldzorg keihard nodig

Ton ontvangt twee keer per dag beeldzorg voor ondersteuning bij de inname van medicijnen. ‘Ik heb het beeldzorgteam keihard nodig om alle verschillende medicijnen op het juiste tijdstip en in de juiste hoeveelheden in te nemen. Met mijn beperkingen is het simpelweg niet haalbaar om dit zelfstandig te doen. Het gaat onder andere om hartmedicatie, bloedverdunners, medicijnen voor de ziekte van Parkinson en suiker. Als deze ondersteuning er niet was geweest, dan zou ik niet staan waar ik nu sta. Dan was mijn medicatieinname volledig in de soep gelopen’, zegt Ton lachend. ‘Het beeldzorgteam regelt alles, houdt de voorraden in de gaten en weet precies wanneer ik iets meer of minder van bepaalde medicijnen moet nemen.’

      Een verademing

‘Beeldzorg is veel meer dan alleen maar hulp bij medicatie innemen’, zegt Ton. ‘Aan mijn houding, gedrag of uitstraling ziet het team hoe het met me gaat. Als er iets speelt, dan voelen ze dat haarfijn aan. Bijvoorbeeld als ik hoofdpijn heb, grieperig ben of als bepaalde klachten verergeren. Ze vragen dan heel goed door en luisteren tussen de regels door. Ze steunen me, adviseren en coachen me op allerlei fronten. Bovendien brengt het team een hoop blijdschap bij ons thuis. Ondanks de afstand, is de zorg echt persoonlijk, volwaardig en gevoelsmatig dichtbij. De gedachte dat er altijd iemand binnen een mum van tijd bij je kan zijn als het nodig is, is heel geruststellend. Voor mij is beeldzorg echt een verademing.’

      Dankbaar

‘Gelukkig zijn er heel veel dingen die ik nog heel goed kan. Daar ben ik dankbaar voor. Zoals mijn vrijwilligerswerk in hospice De Mare in Oegstgeest. Op een gegeven moment wilde ik weer iets zinvols doen. Inmiddels doe ik dit werk alweer een jaar of vier. Het is me echt op het lijf geschreven, ik ben als een vis in het water daar. Het allerbelangrijkste is dat ik iets mag betekenen voor de gasten en hun familie.’ Op dit moment gaat het goed met Ton. ‘Ik heb natuurlijk mijn beperkingen maar ik ben vrij stabiel. We fietsen veel als het weer meezit. Ik heb een aangepaste elektrische driewieler en we trekken er regelmatig lekker op uit. Jannie en ik genieten gelukkig nog volop!’ 

Blij met beeldzorg

Riet Uljee-Kret (95) uit Voorhout ontvangt iedere avond beeldzorg. ‘Marente komt al zeven jaar bij mij over de vloer. In eerste instantie voor mijn man. In de periode nadat hij overleed, ging het niet goed met mij. Ik miste hem, had veel verdriet en raakte een beetje in de put. Ik at slecht en viel ontzettend af. Gelukkig is het wijkteam van de thuiszorg van Marente altijd gebleven. Met hun hulp en ondersteuning ging het al snel beter met me.’ Samen met haar dochter besloot Riet om daarnaast ook beeldzorg te starten. ‘Vanaf de eerste dag ben ik daar hartstikke blij mee.’

'Elke dag kijk ik echt uit naar het moment waarop ik beeldzorg krijg.'

      Ideale combinatie   

Iedere avond neemt het beeldzorgteam de dag door met Riet. ‘Ze zorgen voor me en geven adviezen. Vanwege darmproblemen nemen we bijvoorbeeld mijn eet- en drinkgewoonten en de inname van medicijnen door. Alles kan ik met het team bespreken; hoe het met me gaat en waarbij ik eventueel hulp nodig heb.’ Naast de dagelijkse beeldzorg komt het wijkteam twee keer per week bij Riet. ‘Zij helpen mij bijvoorbeeld met douchen. Want het risico dat ik val, is groot. Onlangs ben ik in de keuken gevallen. Het wijkteam verbindt nu mijn hand en via beeldzorg krijg ik extra instructies over hoe ik er het beste mee kan omgaan. Een ideale combinatie zo, vind je niet?’

      Klik

Beeldzorgcliënten krijgen een speciale, supermakkelijke tablet in bruikleen waar je ook andere dingen op kunt doen. ‘Zo doe ik iedere avond na de beeldzorg nog even een spelletje. Als er wat is of als ik ergens mee zit, dan bel ik Marente. Met één druk op de knop word ik teruggebeld. Elke dag kijk ik écht uit naar het moment waarop ik beeldzorg krijg. Het is heel persoonlijk, net alsof ze echt bij je zijn. Ik ben reuzeblij met het team en heb een klik met iedereen. Ook mijn huisarts is blij met de zorg van Marente’, zegt Riet. ‘Ze zijn allemaal even lief en aardig. Het lijkt mij ook ontzettend leuk om daar te werken. Als ik nou nog wat jonger was, dan wist ik het wel!’ 

      Een warme deken

 Riet voelt zich goed, al gaat een en ander wel wat moeizamer. ‘Mijn kinderen zeggen altijd dat ik honderd word. Dat hoop ik. Gelukkig sta ik al een tijd ingeschreven om te gaan wonen in verpleeghuis Van Wijckerslooth. Daar heb ik veel zin in. Ook daar is de sfeer goed en had ik meteen een klik. Toen ik er voor het eerst binnenkwam, was het net alsof er een warme wollen deken over me heen viel. Het is zo mooi daar en ontzettend gezellig. Tot de tijd dat ik daarnaartoe kan verhuizen, geniet ik nog van de goede zorg van het wijkteam en beeldzorg.’ 

      Meer vrijheid

Charlotte Westerbeek, verpleegkundige in het negentien medewerkers tellende beeldzorgteam: ‘Voor veel verpleegkundige zorgvragen hoeft niet per se een zorgprofessional bij een cliënt thuis te komen en kan digitale zorg zoals beeldzorg een uitkomst bieden. Denk aan ondersteuning en begeleiding bij de inname medicatie, insulinespuiten, dagstructuur, oogdruppelen en stoma’s plakken. Maar ook voor allerlei controlemomenten of bijvoorbeeld rouwverwerking is beeldzorg bij uitstek geschikt.’ Charlotte is zelf ook enthousiast. ‘Met beeldzorg is er meer eigen regie, zelfstandigheid en privacy doordat je minder mensen over de vloer hebt. Bovendien heb je meer vrijheid om zelf je eigen agenda te bepalen. En ook op beeld wordt de zorg als hoogstpersoonlijk ervaren. Wij krijgen regelmatig een kopje koffie of een koekje aangeboden.’

Video beeldzorg bij Marente