Bij beeldzorg is sociaal contact ook belangrijk

8 februari 2022

Marijke van der Meer (63) werkt al veertig jaar in de thuiszorg. Eerst als gezinsverzorgende, later als verzorgende IG. Sinds een jaar werkt ze in het beeldzorgteam van Marente, een organisatie voor thuis- en woonzorg in de Zuid-Hollandse duin- en bollenstreek. Marijke is al jaren overtuigd van de mogelijkheden van beeldzorg. En mooie bijkomstigheid: het is fysiek een stuk minder belastend.

Echt luisteren naar mensen

Marente begon zo’n vier jaar geleden met beeldzorg. “Ik werkte toen nog in de wijk”, vertelt Marijke. “Beeldzorg was in de wijkteams belegd. We begonnen met één cliënt, een mevrouw die last had van duizelingen. Aan het eind van onze dienst belden we in om te vragen of het douchen gelukt was. Zo niet, dan gingen we nog even langs.” Het liep een beetje stroef in het begin, aldus Marijke. “Het was nieuw, iedereen moest wennen aan het idee. Maar ik hield het goed in de gaten. Ik zag de mogelijkheden van beeldzorg. De druk in de thuiszorg werd groter en groter. Ik merkte dat dat ten koste ging van het contact met mensen. Je kwam binnen voor een handeling en dan ging je snel weer verder. Voor echt luisteren naar wat mensen bezighield, had je vaak geen tijd. Bij beeldzorg is dat anders: daar is sociaal contact ook belangrijk.”

Wilt u het hele interview lezen? Klik dan hier.