Wat is een Cliëntenraad?

In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 is vastgelegd dat alle zorgorganisaties een Cliëntenraad moeten hebben. De Cliëntenraad heeft dus wettelijke advies- en instemmingsbevoegdheid. Marente biedt zorg via thuiszorg en in tien woonzorglocaties. Alle woonzorgcentra, verpleeghuizen en de thuiszorg van zorgorganisatie Marente hebben dan ook een eigen Cliëntenraad. Binnen Marente is cliëntenmedezeggenschap op twee niveaus georganiseerd:
 
  • Een Cliëntenraad binnen iedere locatie en een Cliëntenraad Thuiszorg conform de bepalingen van WMCZ (Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018).
  • Een Centrale Cliëntenraad voor geheel Marente.
De Raad van Bestuur van Marente vraagt de Cliëntenraad om advies over alle onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Ook kan de Cliëntenraad ongevraagd advies uitbrengen. Individuele belangenbehartiging hoort niet tot het takenpakket van de Cliëntenraad.

Hoe werkt de Cliëntenraad?

De Cliëntenraad bestaat uit bewoners, eerste contactpersonen of mantelzorgers van bewoners of vrijwilligers, die goed bekend zijn binnen de zorgorganisatie. Daarnaast kunnen leden met een specifieke deskundigheid en/of ervaring binnen de zorgsector plaatsnemen in de raad. Eenmaal per vier weken vindt een overleg plaats. Bij iedere vergadering zijn de locatiemanager en de teamleider van beide locaties aanwezig. Ook kunnen desgevraagd andere deskundigen uit de organisatie de Cliëntenraad nader informeren. Omdat zowel de Bolero als ook de Gerto dezelfde locatiemanager hebben is afgesproken dat de Cliëntenraden van Bolero en Gerto een gezamenlijke Cliëntenraad vormen.
 

Wat doet de Cliëntenraad?

De Cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van Bolero/Gerto. De Cliëntenraad houdt zich bezig met de onderwerpen over de kwaliteit van zorg die voor alle bewoners van belang zijn, zoals huisvesting, eten en drinken, veiligheid, gezondheid en hygiëne, bewonersactiviteiten en geestelijke verzorging. 
 

Hoe houdt de Cliëntenraad contact met haar achterban?

Er verschijnt een digitale nieuwsbrief met daarin een samenvatting van de vergaderingen. Alle contactpersonen van de cliënten van de Bolero/Gerto ontvangen deze nieuwsbrief. Op deze manier kunnen zij het werk van de Cliëntenraad volgen. De Cliëntenraad organiseert daarnaast jaarlijks één of twee themabijeenkomsten (samen met de locatiemanager en de teamleider) waarin alle voor de cliënten belangrijke onderwerpen aan de orde kunnen komen. Natuurlijk is direct contact met bewoners en hun familie voor de raad erg belangrijk. Dit kan via de mail, telefonisch of persoonlijk (op afspraak). Voor contactinfo zie kader hiernaast. 
 

Hoe komt de Cliëntenraad aan informatie?

De Cliëntenraden van Bolero en Gerto hebben een vaste vertegenwoordiger (veelal de voorzitters van de lokale Cliëntenraden) in de Centrale Cliëntenraad (CCR), die overlegt met de Raad van Bestuur van Marente. De CCR is een onafhankelijk orgaan binnen Marente. Belangrijke informatie uit de CCR wordt teruggekoppeld naar de Cliëntenraad. Daarnaast is het voor de Cliëntenraad van groot belang om te weten wat er onder de cliënten leeft. De locatiemanager houdt de Cliëntenraad daarom op de hoogte van voorgenomen maatregelen, wijzigingen en initiatieven die de cliënten raken. Tevens volgt de Cliëntenraad informatie over de ontwikkelingen binnen de ouderenzorg in de media. De Cliëntenraad is lid van de Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC), die haar leden ondersteuning biedt bij het werk. Het allerbelangrijkste blijft echter de informatie die van de cliënten en hun naasten zelf komt. Deze informatie is essentieel voor een goed functionerende Cliëntenraad.
 

Belangrijke onderwerpen in het afgelopen jaar

Ook het afgelopen jaar stond nog grotendeels in het teken van de coronaproblematiek. Gelukkig konden in de loop van 2022 steeds meer coronamaatregelen ingetrokken worden. De Cliëntenraad heeft, samen met de locatiemanager, getracht om de corona maatregelen zodanig toe te passen dat het dagelijks leven van de bewoners toch zoveel mogelijk hetzelfde bleef en er weinig verandering plaatsvond in het dagelijks leven in beide huizen. Andere belangrijke onderwerpen die aan de orde kwamen, waren de kwaliteitsplannen voor 2023, plannen voor verbetering van een zinvolle dagbesteding, aanpassingen in de kwaliteit van de maaltijden. Uiteraard zijn ook veel andere zaken onderwerp van bespreking geweest. Voor een uitgebreid overzicht verwijzen wij u graag naar bijgevoegd jaarverslag 2022 van de cliëntenraad.

Lid worden van de Cliëntenraad?

Misschien heeft deze informatie over de Cliëntenraad uw interesse gewekt. Of overweegt u zelfs om lid te worden, vanuit betrokkenheid bij de zorg voor ouderen of vanuit een specifieke deskundigheid die waardevol voor de Cliëntenraad zou kunnen zijn? Aarzel in dat geval niet om contact met ons op te nemen. Natuurlijk kost uw inzet tijd, maar de ervaring leert dat het veel voldoening kan geven om te werken aan het welbevinden van de cliënten. Bel of mail ons gerust!

Contact

Wilt u een afspraak maken of wilt u meer informatie? Neemt u dan contact op met Ben Borchers, voorzitter van de Cliëntenraad van Bolero/Gerto. Ook kunt u een e-mail sturen naar de Cliëntenraad: clientenraadbolerogerto@marente.nl of naar ben borchers@marente.nl
 
Huidige samenstelling van de Samenwerkende Cliëntenraad Bolero / Gerto: 
  • Voorzitter: Ben Borchers, (namens Bolero) telefoon 06 51 21 84 07
  • Vice Voorzitter: Nelleke van Mameren (namens Gerto)
  • Secretaris: vacature
  • Leden: Gerda In’t Veld (namens Gerto-Bloementuin)
    Rob Reitsma  (namens Bolero)
    Ans Matze (namens Gerto)
    Sandra van Ees (namens Gerto-Rozenpad)
  • Ondersteuner cliëntenraad: Leo Duijndam

Vertegenwoordiging Centrale Cliëntenraad Marente

  • Namens de Cliëntenraad Bolero is Ben Borchers vertegenwoordigend lid in de Centrale Cliëntenraad van Marente
  • Namens de Cliëntenraad  Gerto is Nelleke van Mameren vice-voorzitter van de Centrale Cliëntenraad

Fotobijschrift: van links naar rechts:

Gerda in 't Veld, Nelleke van Mameren, Ben Borchers, Sandra van Ees, Ans Matze en Leo Duijndam