Extra houvast bij omgaan met complex gedrag

1 augustus 2023

Van agressief gedrag vertonen tot zorg of medicatie weigeren. Ook bij onze zorglocaties krijgen medewerkers te maken met complex gedrag van bewoners met een psychiatrische achtergrond. Maar hoe ga je daarmee om? Samen met GGZ Rivierduinen ontwikkelde Marente een leergang die onze zorgmedewerkers extra houvast geeft bij de verzorging en begeleiding van deze bewoners.

Delen expertise
Ouderen in verpleeghuizen hebben bovenop ouderdomsziekten zoals dementie soms ook ernstige psychiatrische aandoeningen. Dit vraagt om aanvullende ggz-expertise van de zorgmedewerkers. ‘GGZ Rivierduinen deelt kennis met Marente om medewerkers hierbij te ondersteunen.

Gedrag begrijpen
Alle zorgmedewerkers van Marente kunnen de leergang ouderenpsychiatrie volgen. Ze leren onder andere over ziektebeelden, de functie van gedrag, weerbaarheid en zelfreflectie. ‘Er is behoefte aan praktische kennis en vaardigheden om met het gedrag van bewoners met psyschiatrische aandoeningen om te gaan’, vertelt Mariëtte van Haaster, opleidingscoach bij Marente. Marente ontwikkelde de tien modules samen met Ria den Elzen, psychiatrisch verpleegkundige en docent bij GGZ Rivierduinen. ‘Hierdoor kunnen zorgmedewerkers beter inschatten wat individuele bewoners nodig hebben. Dat maakt ze weerbaarder, wat ook weer uitval bij zorgmedewerkers kan voorkomen.’

Achter het ziektebeeld
Deelnemer Mark Nijssen is verpleegkundige bij Marente. Hij werkt nu vier jaar in de zorg. De voormalig supermarktmanager maakte de overstap omdat hij meer zingeving zocht in zijn werk. ‘Bij bewoners met psychiatrische aandoeningen is het belangrijk dat je de mens áchter het ziektebeeld blijft zien. Dat helpt me ook als mensen kwetsend gedrag vertonen. Er zijn bewoners die vaak zorgmedewerkers wegsturen of kwetsende dingen zeggen. Bij de bijeenkomsten met Rivierduinen gaan we dieper in op de oorzaak en de functie van dit gedrag.’

Neutraal en professioneel
‘Bewoners kunnen met complex gedrag een groot beroep doen op de gevoelens van medewerkers’, vertelt Ria den Elzen. ‘Als je het op jezelf betrekt, voel je je vaak machteloos, verdrietig of boos. Maar als je begrijpt waar bepaald gedrag vandaan komt, kun je voorkomen dat je opbrandt en uitvalt.’ Mark plukt dagelijks de vruchten van de professionele afstand die hij neemt. ‘Daardoor voel ik mij niet persoonlijk geraakt en kan ik neutraal en professioneel blijven.’