Vitaal 2020 in

De definitie van vitaliteit is volgens Van Dale ‘energie om te leven’. Als u vitaal bent, dan voelt u zich krachtig en fit, bent u ontspannen, gemotiveerd en zit u lekker in uw vel. U heeft de energie om te doen wat u werkelijk wilt doen.

De decembermaand met zijn feestelijkheden en verleidingen is net achter de rug. Tijd om het nieuwe jaar fris en gezond te starten! De tips van Monique Machielsen, Adviseur Vitaliteit binnen Marente, helpen u daarbij.

1. Bewust kiezen voor een gezonde leefstijl

Gezond leven vraagt tijd en aandacht. Soms zijn we zo druk met doen en todo-lijstjes waardoor we geneigd zijn te kiezen voor gemak en ongezond. Een gezonde leefstijl gaat om een bewuste keuze voor je gezondheid en vitaliteit. Koester uw gezondheid en gun uzelf een gezonde leefstijl.

2. Hoe is het met mij vandaag?

'Hoe is het met je?', we vragen het zo vaak aan een ander maar niet aan ons zelf. Hoe is het met mij? Gaat het goed? Heb ik iets nodig? Wat wil ik graag vandaag? Neem elke dag even de tijd om te voelen hoe het met u gaat en wat u nodig heeft om blij, gezond en fit te blijven. 

3. Herken je eigen stressgedrag- en patronen

Stress-signalen zijn onderverdeeld in drie segmenten:
▪ Lichamelijke klachten
▪ Psychisch/emotionele klachten
▪ Klachten omtrent gedrag en op sociaal vlak
Ons lijf is een fantastisch. Het zorgt ervoor dat we kunnen bewegen, leven en communiceren. We vergeten echter weleens dat het ook een uitstekend waarschuwingsmechanisme is. Bij stress, overspannenheid en burnout weet ons lijf vaak al veel eerder dat er iets mis. Het is goed om uw gedrag in tijden van stress te herkennen, zo kunt u iets veranderen aan de situatie of aan de manier waarop u ermee omgaat.

4. Puur eten is het echte verwennen

Puur eten is voedsel wat niet of nauwelijks is bewerkt zoals groente, fruit, noten en zaden, volkoren granen, gezonde vetten, olijfolie, roomboter, ei, vis en vlees. Wees spaarzaam met suikers en vermijd snelle koolhydraten zoals wit brood, witte pasta en kies voor de gezondere volkoren varianten. Drink water, thee en koffie. We verwennen onszelf soms met een taartje, maar ons lichaam doen we daar geen plezier mee. Ons lichaam verwennen we met puur eten en ook door niet te veel te eten.

5. Bewegen is fijn

In de loop der jaren is de mens steeds minder fysiek (zwaar) werk gaan verrichten en zijn er veel mensen met een zittend beroep. Kies beweging die bij u past, iets wat u leuk vindt om te doen. U kunt lekker in de natuur wandelen en fietsen of ga dansen en neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift. U kunt ook kiezen voor krachtoefeningen en zo uw spieren sterk houden. Bewegen doet ook iets met uw energieniveau, herkent u dat?

6. Alcohol, roken

We weten het allemaal best, alcohol en roken is niet goed voor u. Wanneer is voor u het moment om te zeggen, genoeg is genoeg? Schakel hulp in, ga naar uw huisarts. We hebben allemaal wel eens een zetje nodig om het echt te doen.

7. Slapen is herstellen

Slaapproblemen kunnen een grote impact hebben op de kwaliteit van leven. Slecht slapen betekent vaak dat u overdag moe en futloos bent, minder goed kunt presteren en eerder ziek wordt. Om slecht slapen definitief een halt toe te roepen, is het belangrijk om u te richten op de echte oorzaken. In bijna alle gevallen is het aanpassen van uw (slaap)gewoonten, uw levensstijl, uw voedingspatroon en uw voorbereiding op de nacht de enige manier die u op de lange termijn het beste resultaat biedt. De eerste stap: is uw slaapkamer een lekker frisse, fijne, opgeruimde plek? Schroom niet om hulp in te schakelen als dat nodig is.

8. Ontspanning kunt u plannen

Ontspanning is herstellen en energie opladen, het is uit de denk- of actiemodus komen. Als het er maar niet van komt is het handig om speciale momenten in te plannen, gewoon voor uw welzijn. Maak eens een lijstje waar u allemaal ontspannen van wordt, kiezen wat u fijn vindt kost dan ook geen moeite. Niets doen, creatief bezig zijn, zingen, muziek maken of luisteren, yoga, mindfulness, tai chi, in de natuur wandelen…er is zoveel wat ontspanning kan brengen. Weet u al wat u ontspanning brengt?

9. Erken uw angsten en spanningen

Angsten, spanning, piekeren en malen. Hoe meer u het onderdrukt, hoe meer last u ervan kunt krijgen. Kijk het eens in de ogen en voel de emotie gerust, emoties komen en gaan. Vindt u het eng om dit alleen te doen, doe het met iemand samen. Probeer uw angsten en spanningen eens te vertalen in wat u wel wilt of nodig heeft. En kies er dan ook eens voor, het allemaal even te laten (laat het even rusten) en neem afstand. Ga even iets doen waar u blij van wordt. Als u afstand heeft genomen kunt u daarna weer helder zien, de oplossing komt soms gewoon aanwaaien.

10. Plezier, humor en lachen

Waar wordt u blij van, waar kunt u om lachen, welke humor vindt u leuk, welke muziek maakt u blij? Zoek het niet pas op als u er door heen zit. Er mogen elke dag van dit soort leuke momenten zijn toch? Probeer de dag eens af te sluiten door in bed te bedenken waar u de afgelopen dag dankbaar voor was.

Monique Machielsen, Adviseur Vitaliteit bij Marente:

"Als oud verpleegkundige en health coach heb ik 10 jaar gecoached in het kader van verzuimbeheersing. De laatste 6 jaar houd ik me vooral bezig met Vitaliteit in de VVT. Ik heb altijd al een grotere interesse gehad in gezondheid dan ziekte. En dan met name, hoe kun je gezond blijven of hoe kun je je gezondheid herwinnen. Vitaliteit is de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden."

"Op 1 januari 2018 hadden 9,9 miljoen mensen in Nederland één of meer chronische aandoeningen. Dit komt overeen met 58% van de Nederlandse bevolking. Dat is echt veel. Als u uw gezondheid belangrijk vindt, is het dus belangrijk aandacht aan uw leefstijl te schenken. Dat is nog steeds geen garantie natuurlijk, maar we hopen dat het bijdraagt aan vitaliteit. Het maakt me blij om vitaliteitsprogramma’s te ontwikkelen en implementeren".  

"Ik gun namelijk iedereen gezondheid en vitaliteit."

Marente helpt u op weg

Wilt u meer bewegen, beter ontspannen en/of stoppen met roken? Het lukt beter met de cursussen van Marente.