Een  (avo)cadeau voor uw lichaam

Avocado's bevatten gezonde vetten, weinig koolhydraten en goede vezels. Bovendien zitten ze boordevol vitamines en mineralen. Dit alles heeft een positieve werking op uw bloedsuikerspiegel. En ze werken ook nog eens ontstekingsremmend voor hart- en bloedvaten. Het lichaam wordt er blij van! 

Zeker in de wintermaanden kan iedereen een extra vitamineboost gebruiken. Daarom hieronder een eenvoudig recept voor een heerlijke smoothie plus wat slimme voedingstips van chefkok Willem Vogels. Zo komt u vitaal de winter door. 

Recept Banaan-avocado smoothie 

voor 5 personen

Ingrediënten

  • 2 avocado's
  • 3 bananen (in stukjes)
  • 375 ml vanille yoghurt
  • 110 ml halfvolle melk
  • 3 eetlepels honing

Bereiding

Snij de avocado in de lengte door midden, haal de pit eruit en schep het vruchtvlees er met een lepel uit. Doe alle ingrediënten in de blender en mix tot een mooi romig geheel.

Variatietip

U kunt ook mango (zoeter) of appel (frisser) in plaats van avocado gebruiken. 

Voedingstips van chefkok Willem Vogels

Verse groenten en fruit zijn erg goed voor uw gezondheid omdat ze het lichaam vitamines, mineralen en andere nuttige stoffen verschaffen. Hou deze winter uw weerstand op peil met o.a. de volgende soorten groenten en fruit:

Granaatappel

Vermindert ontstekingen. De geleiachtige zaadjes van granaatappel zijn knapperig en hebben veel smaak. Ze zijn lekker in de havermout of Griekse yogurt bij de lunch of het ontbijt. 

Kiwi

Kiwi's hebben een hoog vitamini C gehalte, wat immuniteit tegen ziektes kan verhogen. Meng een paar kiwi's door spinaziesalade, zodat u immuniteit-stimulerende groenten en fruit in één gerecht combineert.

Boerenkool

Boerenkool zit vol met ijzer. In plaats van koken kunt u boerenkool bladeren bakken in wat olijfolie, knoflook en balsamicoazijn. Strooi er pijnboompitjes overheen.