Vitaal het voorjaar in

Het voorjaar is begonnen, we kunnen weer naar buiten. In beweging blijven is voor iedereen belangrijk, ongeacht leeftijd. Het is heel belangrijk om iedere dag minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen. Dit brengt namelijk enorm veel positieve gezondheidsvoordelen met zich mee.

U hoeft niet 30 minuten achter elkaar te bewegen; u kunt het bijvoorbeeld ook opdelen in 3 blokken van 10 minuten. Vegro Expertisecentrum Hulpmiddelen deelt hier 5 oefeningen die u zowel binnen als buiten kunt uitoefenen, dan bent u dus niet afhankelijk van het weer.

Top 5 oefeningen voor binnen en buiten

Naast iedere dag 30 minuten te bewegen, is het belangrijk om per week een uur aan krachttraining te doen. Zo blijven uw spieren sterk, waardoor u kracht in uw armen en benen behoudt. Op langere termijn zorgt dat ervoor dat u eenvoudiger kunt lopen en tillen. En daardoor blijft u langer zelfredzaam! Met de onderstaande oefeningen traint u uw spieren, balans en coördinatie. U kunt deze gewoon thuis doen op een fitness- of yogamat, maar ook lekker in het gras van het park als het zonnetje schijnt.

1. Squats - Uw bovenbenen versterken.

Startpositie: sta in spreidstand met uw voeten uit elkaar.

  • Buig uw benen en doe net alsof u op een stoel gaat zitten.
  • Houd uw lichaam rechtop en duw uw billen naar achter.
  • Zak rustig naar beneden. Uw knieën mogen niet verder dan uw tenen komen - houd daarom uw rug recht.
  • Ga rustig terug naar de startpositie.

2. Sit-ups - Uw buikspieren trainen.

Startpositie: lig op uw rug met de handen achter het hoofd.

  • Buig uw knieën en zet uw voeten op de grond.
  • Til uw bovenlichaam naar boven en houd uw voeten op de grond.
  • Breng uw bovenlichaam rustig naar beneden en herhaal de oefening.

Voelt u uw buikspieren zich aanspannen? Dan doet u het goed!

3. Lunges - Uw beenspieren en evenwicht verbeteren.

Startpositie: ga rechtop staan met uw knieën lichtelijk gebogen.

  • Zet uw rechterbeen vooruit en zak door uw heupen. Uw linkerbeen is nu gestrekt en raakt bijna de grond.
  • Houd uw bovenlichaam recht en laat uw knieën niet verder komen dan uw tenen.
  • Druk uzelf met het rechterbeen omhoog.
  • Herhaal de oefening en begin nu eens met uw linkerbeen vooruit te zetten.

Tip: als u meer intensiviteit wilt, doe deze oefening dan met gewichten in beide handen.

4. Uw rugspieren versterken.

Startpositie: lig op uw buik met uw handen op de rug.

  • Til uw bovenlichaam lichtelijk omhoog en blijf naar de vloer kijken.
  • Adem in als u uw bovenlichaam omhoog haalt, adem uit als u teruggaat naar de startpositie.

Tip: Is deze oefening te eenvoudig? Strek dan uw handen uit langs uw oren en herhaal de oefening.

5. Push-ups - Uw armen, schouders en borst versterken.

Startpositie: plaats uw handen iets wijder gespreid dan de schouders op de grond, steun lichtelijk op uw knieën en houd uw voeten omhoog.

  • Buig uw armen, zodat uw borst bijna de grond raakt. Houd uw rug recht.
  • Druk uzelf met uw armen omhoog. Steun niet teveel op uw knieën!

Tip: Op zoek naar meer uitdaging? Strek uw benen en zet uw voeten op de grond in plaats van uw knieën. Zo doet u een reguliere push-up.

Zijn deze oefeningen iets te veel gevraagd?

Neem dan eens een kijkje in een van onze Vegro winkels voor een gymbal, hometrainer of beweegtrainer, om in beweging te blijven.

Vegro heeft twee locaties in de regio:

  • Katwijk, Ambachtsweg 22
  • Lisse, Vennestraat 13

Informatie over o.a. het assortiment, acties en evenementen vindt u op de website van Vegro Thuiszorgwinkels.

Met uw Marentepas krijgt u 10% korting.