Opgewekt en veilig de winter door

Wie heeft er echt zin in de winter? Donkere dagen, koud en guur. Veel mensen blijven het liefst thuis en gaan pas weer op pad als de dagen langer en warmer worden. Lisa Vogels en Anneke van Klink, maatschappelijk werkers van Marente, geven u tips om de winter vol goede moed in te gaan.

1. Ga lekker naar buiten

Als de zon schijnt ga dan lekker naar buiten! Zonlicht bevordert het slaap/waakritme. Tevens kan het zonlicht bijdrage aan uw stemming. Kijk wel uit wanneer het glad is, dan kunt u beter binnen blijven om vallen te voorkomen.

2. Zorg voor voldoende vitamine D inname.

Vitamine D is heel belangrijk voor het behoud van sterke botten en spieren. Ongeveer de helft van de oudere Nederlanders heeft een te lage vitamine D-spiegel. Voor alle ouderen boven de 70 jaar geldt daarom het advies om dagelijks een supplement van 20 microgram vitamine D in te nemen. Ouderen die te weinig vitamine D binnenkrijgen, hebben vaker moeite met routinehandelingen zoals opstaan uit een stoel en traplopen. Een tekort aan vitamine D kan ook leiden tot vermoeidheid. Meer info 

3. Bespreek de dag 

Bespreek met uw partner eind van de dag hoe u de dag heeft ervaren en hoe u zich voelt. Heeft u geen partner, dan kunt u met familie, vrienden of kennissen afspreken om eind van de dag (telefonisch) de dag door te spreken.  Praten kan helpen om de koude en donkere winterdagen door te komen.

4. Blijf actief

Laat u niet tegen houden door de kou en blijf activiteiten ondernemen.

5. Mobiliseer alle spiergroepen door te zwemmen

De beste sport voor de winter is zwemmen. Men beweegt minder in de winter. Door te gaan zwemmen mobiliseert u alle spiergroepen en houdt u de gewrichten soepel. Meer info

6. Pas op bij gladheid

Let op gladheidswaarschuwingen bij echt winterweer. Ga als het mogelijk is niet alleen op pad en neem een telefoon mee.

7. Zorg dat handen en voeten warm blijven

 Zorg dat u warm blijft, maar niet te warm. Als u naar buiten gaat, zorg er dan voor dat u handen en voeten goed warm blijven. Als de temperatuur aan onze handen en voeten laag is, dan voelt alles koud. Draag warme sokken en goede warme schoenen en vergeet uw dikke handschoenen niet!

8. Griep voorkomen door gezonde voeding

Tip van Annemieke Redel, diëtiste binnen Marente: Het is van belang om een gezond eetpatroon aan te nemen in de winter, zodat u voldoende vitamine binnen krijgt om de kans op griep te verkleinen. Vitamine C en seizoensgebonden groenten en fruit zijn goede keuzes in de winter, maar geniet ook van de lekkernijen die tijdens feestdagen op tafel staan en vergeet de warme chocolade melk niet!

9. Luister naar uw favoriete muziek.

Muziek dringt door in alle hersengebieden, zingen, brengt mensen bij elkaar en kan voor een prettig gevoel zorgen.

10. Sta stil bij een mooi moment

Tip van Eline Koning, Psycholoog binnen Marente: Schrijf elke dag een mooi moment van de dag op of denk actief aan een lichtpuntje van de dag, waardoor u positief op de dag terug kan kijken. Dit kan zorgen voor positieve gevoelens in de koude wintermaanden.

Winterkoffie

Creëer een verwenmomentje met onderstaand recept:

Ingrediënten

100 ml koffie
15 ml speculaassiroop
40 ml melk
1 toef slagroom
1 handje speculaaskruimels

Bereiding

Schenk de speculaassiroop in een theeglas. Verwarm de melk en klop deze op. Schenk de opgeklopte melk op de siroop en schenk hierop de koffie. Spuit er een mooie toef slagroom op en garneer met speculaaskruiden.